Krótka rozprawa o samochodach elektrycznych

Pierwszy samochód elektryczny był dziełem Thomasa Devenponta i został skonstruowany w 1834 r. jednak w II połowie XIX wieku zostały wynalezione pierwsze samochody spalinowe.  Znaczenie dwuśladów spalinowych zaczęło wzrastać kosztem samochodów elektrycznych, a odkrywanie złóż ropy naftowej miało wielki wpływ na rozwój tej gałęzi przemysłu i tym samym na spadek cen benzyny. Zaczęto rozbudowywać sieci stacji paliw, udoskonalać samochody spalinowe, przez co rozwój samochodów elektrycznych charakteryzował się znacznie niższą dynamiką. W chwili obecnej samochody elektryczne i hybrydowe zostały uznane za bardziej ekonomiczne oraz przyjazne dla środowiska i pojawia się ich na drogach coraz więcej.

Przykładowy podział samochodów hybrydowych

Samochody hybrydowe, dzięki współpracy dwóch rodzajów napędów, sprzyjają mniejszemu zużyciu paliwa w szczególności, podczas jazdy w mieście, co może być bardziej ekologicznym jak i ekonomicznym rozwiązaniem. Można dokonać podziału samochodów hybrydowych na HEV, PHEV, MHEV i BEV.

HEV (hybrid electric vehicle) to tzw. pełna hybryda. Do napędzania tego samochodu wykorzystywana jest moc pochodząca z silnika spalinowego i elektrycznego. Jednostka sterująca sama decyduje, z którego elementu układu skorzystać w danym momencie i w danym stopniu, aby obniżyć chwilowo emisję spalin. PHEV różni się możliwością podłączenia pojazdu do zewnętrznego źródła energii elektrycznej, np. do stacji ładowania. W BEV nie ma silnika spalinowego i wykorzystuje do napędu jedynie energię pochodzącą z akumulatorów ładowanych z zewnętrznego źródła prądu. Ma to wady jak i zalety. Ten rodzaj pojazdu nie emituje szkodliwych substancji, ale możliwość pokonania danej odległości zależna jest od pojemności baterii.

Przykładowe zalety posiadania elektrycznego lub hybrydowego samochodu

W wielu krajach szczególnie w Europie Zachodniej powstaje coraz więcej stacji ładowania. Również w Polsce pojawia się ich coraz więcej. W zależności od kraju posiadacze hybrydowych lub elektrycznych aut mogą liczyć na ulgi podatkowe, dotacje do zakupu, ulgi w opłatach parkingowych, a nawet możliwość dostępu do miejsc parkingowych bezpłatnie w centrach dużych miast. Takie rozwiązania wprowadzane są także w dużych polskich miastach.

Czy samochody elektryczne w Polsce są eko?

Samochody elektryczne są też często tematem dyskusji, ponieważ stopień, w jakim napęd elektryczny wpływa na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w dużej mierze zależy od sposobu wytwarzania energii elektrycznej. Dobrze byłoby, by energia ta pochodziła ze źródeł odnawialnych, jednak w Polsce energia elektryczna powstaje podczas procesu spalania węgla kamiennego, a więc prąd do ładowania samochodów elektrycznych powstaje w Polsce głównie przez spalanie surowców nieodnawialnych, ale dalej zaletą jest przeniesienie zanieczyszczeń z centrów miast, bardziej na ich obrzeża, gdzie zlokalizowane są elektrownie.

Pomimo, że dalej wykorzystuje się tradycyjne rodzaje napędu to jednak samochody elektryczne rosną na znaczeniu. Samochody hybrydowe, dzięki współpracy dwóch rodzajów napędów, sprzyjają mniejszemu zużyciu paliwa w szczególności, podczas jazdy w mieście. Dodatkowo hybrydy PHEV, można także podłączyć do zewnętrznego źródła energii elektrycznej, co wpływa na zwiększenie dystansu i obniżenie kosztu podróży.